Jeg er cand. mag i musikvidenskab og kunsthistorie, og færdiggjorde i 2009 mit speciale på Århus Universitet om Keith Jarretts improviserede solokoncerter.
Det var længe undervejs, og faktisk nåede min udmærkede første vejleder – navnkundige Calle C. Møller at gå på pension, inden jeg gjorde det færdigt… Det skal dog retfærdigvis siges, at specialet (som i sig selv var påbegyndt efter mange års studie-inaktivitet) gennem 7-8 år sov tornerosesøvn i 2/3 færdiggjort tilstand, inden jeg med Pia Rasmussen som vejleder hev mig selv og navnlig specialet op ved hårrødderne og gjorde det færdigt i efteråret 2009.
Specialet “Keith Jarretts solokoncerter – Den klingende proces og det fortløbende NU” er – tror jeg – et koncentrat af en samlet arbejds- og analyseproces, der i timer langt overgår hvad der overhovedet er muligt at bruge på et speciale i de effektiviserede tider vi er i pt.
Specialet fik i øvrigt højeste karakter 12, og censor som selv er musiker og pianist, gav det virkelig mange fine ord med på vejen, hvilket jeg var rigtigt glad for. Både fordi der lå mange dedikerede timer begravet i det, og fordi emnet “kom fra hjertet”.
Jeg vil ikke bruge mange flere ord på det – der er masser af ord inde i specialet – men tag et kig, hvis du har lyst. Noget af det er temmelig nørdet, noget af det er (synes jeg selv) tæt på det geniale, og her og der er der vist både kortere og længere passager som er læsevenlige også for andre end fagnørder.
Separat download af de ret innovative grafiske billeder af Kyoto koncerten her, og Englishsh Abstract her. De grafiske billeder er lange og kræver at man zoomer ind, eller downloader denne udgave, som er en 6 siders PDF udgave af de 6 sammenlimede A4 folde-ud sheets, som er en del af specialets fysiske form.